Als gevolg van het uitstootschandaal bij Volkswagen, wil de Europese Commissie nog meer inzicht in emissietesten. Het wil per lidstaat over de schouder meekijken bij tests.

Volgens EU-commissaris Elżbieta Bienkowska (Interne Markt) hebben de huidige tests gefaald, zei ze donderdag in de Süddeutsche Zeitung. Ze pleit er onder meer voor dat lidstaten de resultaten van emissietesten met elkaar uitwisselen. Het Europees Parlement stemde onlangs voor meer bevoegdheden voor Brussel bij het toezicht op de automarkt en op nationale instanties die auto’s goedkeuren.

De EU-landen zijn zelf verantwoordelijk voor de handhaving van de emissienorm en het toelaten van auto’s. In Nederland moet de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) dat doen. Brussel wil hierin een rol spelen en komt in december met plannen.

Hoe erg is emissieschandaal Volkswagen?

De Nederlandse Belastingdienst en toezichthouder RDW zijn intussen druk bezig om de nieuwste feiten in het emissieschandaal bij Volkswagen op een rij te krijgen. Inmiddels is duidelijk dat mogelijk ook gesjoemeld is met de uitstootwaarden voor koolstofdioxide (CO2). En dat kan fiscale gevolgen hebben in Nederland.

De Belastingdienst staat in nauw contact met de RDW. Die is op zijn beurt weer uitgebreid in overleg met andere keuringsorganisaties in Europa. ,,We nemen dit zeer serieus”, laat een woordvoerster van de RDW weten. Volgens haar heeft de affaire een nieuwe wending gekregen.

Volkswagen maakte dinsdag bekend dat nog eens 800.000 auto's rare uitslagen laten zien bij emissieproeven. Afgelopen weken was alleen gesjoemel met de uitstoot van stikstofdioxide naar buiten gekomen, nu dus ook met CO2. De belastingvoordelen voor zuinige auto's zijn in Nederland gebaseerd op de uitstoot van dat broeikasgas. Het gaat nu ook niet meer alleen om diesels, maar ook om wagens met benzinemotoren.

Het ministerie van Financiën wil zich nog niet uitlaten over de eventuele gevolgen. Eerst moet alle informatie boven water komen. Een zegsman benadrukt wel dat automobilisten niet hoeven te vrezen voor claims. Mocht er straks sprake zijn van schade, dan wordt die verhaald op de veroorzaker en niet op de consument.

Het is nog niet bekend in hoeverre de nieuwe onregelmatigheden die Volkswagen heeft gevonden, betrekking hebben op auto's in ons land. Volkswagen heeft telkens gezegd dat de fraude wereldwijd ongeveer 11 miljoen auto's betrof, waarvan circa 160.000 in Nederland. Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen, kan voorlopig niks zeggen. De onderneming wacht nog op nadere informatie van het Duitse autoconcern.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl